fredag 2 maj 2014

Gör en egen stämpel i photoshop

När man lägger upp sina egna bilder på internet kan det vara bra att ha en stämpel på dem även om alla bilder är skyddade enligt upphovsrättslagen så är det inte alla människor som förstår detta och tror att det är okej att använda bilder hur som helst på internet.
Hade en diskussion med en människa för några dagar sedan som tyckte att man fick skylla sig själv om man la upp sina bilder på nätet och andra tog dem.  Man ska dock vara medveten om att man kan få hem en faktura om man skulle använda sig av någon annans bild och det rör sig inte om några billiga fakturor heller. Räkna med minst ett par tusenlappar.
Sanningen är den att de enda bilder man har rätt att använda är sina egna och de man har fått tillåtelse av skaparen att använda. Man får heller inte göra om andras bilder etc.
Jag använder mig av lite olika stämplar beroende på vilken dator jag sitter vid men min senaste är jag riktigt nöjd med.
Det är en enkel stämpel, men jag tycker att den är snygg och mer behövs inte.

Tänkte berätta för er hur man gör en egen stämpel i photoshop idag.
1. Börja med att öppna ett ny tom bild
2. Skriv det du vill skriva med hjälp av textverktyget (det är såhär din stämpel kommer att se ut)
3. När du är klar dubbelklickar du på lager till höger av skärmen så att du får upp en ny ruta
4. Dra ner opacity till 0
5. Gå till Edit och sedan Define Brush Preset
6. Ge din stämpel ett namn och spara
Nu är det klart och du har din egen stämpel 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar